FAQ

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna kring iPhonereparation och de reparationer vi utför.

Hur fungerar hemeservice?
Med hemservice får du din trasiga iPhone lagad direkt på plats i hemmet eller på arbetsplatsen av oss. Det är samma pris på hemservice som i våra vanliga butiker. Har du dessutom rätt till RUT-avdrag (vilket de flesta privatpersonerna har) så blir det betydligt billigare eftersom svenska staten betalar halva arbetskostnaden. De flesta reparationerna av iPhone kostar ca 100 - 500 kr mindre med RUT-avdraget. För privatpersoner så bjuder vi på utkörningsavgiften. Företagskunder som beställer hemservice betalar också samma pris som i våra butiker. Det finns dock en utkörningsavgift på 200 kr inkl moms.   Betalning sker direkt till vår tekniker med Swish eller kort efter utförd reparation. Företagskunder kan få faktura om så önskas.
Lämnar ni någon garanti på utfört arbete?
Ja. Vi har 6 månader garanti på utförd reparation. Garantin täcker eventuella fel som uppstår på enheten i samband med reparationen eller om delen som vi bytit ut på din enhet ej fungerar korrekt. Efter att du lagat din iPhone hos oss sparar vi din serviceorder i vårt system vilket gör att vi kan hjälpa dig med ditt garantiärende hos oss även om ditt kvitto för reparationen skulle förkomma.
Bryts Apples garanti om ni lagar min iPhone?
Nej, den bryts inte. Du har kvar din garanti hos Apple även efter att du lagat din iPhone hos oss.
Hur ska paketet med min iPhone / iPad / iPod märkas upp?
Det enda du behöver göra är att se till att det finns en returadress eller ordernummer i eller på paketet. All annan information vi behöver får vi när du lägger en beställning i e-butiken.
Vart ska jag skicka min iPhone / iPad / iPod?
Skicka till följande adress, märk paketet med returadress. Skicka alltid som rekommenderat brev. Sandgren Electronics AB BOX 12271 102 27 STOCKHOLM
Hur ska jag packa min iPhone / iPad / iPod när jag skickar den för reparation?
Linda in telefonen i något mjukt, till exempel papper, bubbelplast eller något tyg. Lägg den sedan i ett vadderat kuvert.
Vad har ni kontrollerat och testat på de begagnade mobiler och surfplattor som ni säljer?
Vi kontrollerar alla enheter för stöldspärr hos polisen. Vi nollställer alltid telefonens mjukvara till fabriksinställningen och rengör telefonen noggrannt innan försäljning. Utöver det så testar vi följande
  • Fysiska knappar fungerar.
  • Touchen på skärmen fungerar.
  • Att hörlursuttaget funkar och inte är glapp.
  • Att telefonen laddar som den ska och att dataöverföring via sync-kabel fungerar.
  • Att kameran på telefonen fungerar och får fokus som den ska
  • Både högtalaren för vanliga samtal och högtalartelefonen fungerar och låter så högt som dom ska.
  • Att alla mikrofoner tar upp ljud på ett korrekt sätt.
  • Vilken operatör telefonen är låst till.
  • Att det går att ringa i telefonen.
  • Wifi anslutning testas.
  • Fingeravtrycksläsaren fungerar korrekt.
Har ni bytt några delar eller reparerat de begagnade telefoner och surfplattor som ni säljer?
Vi reparerar telefonen om den är trasig eller om vi bedömer att delen är så pass sliten att den behöver bytas ut för att den ska fungera korrekt. Om vi har bytt några delar så skriver vi alltid det i produktbeskrivningen.
Kan jag få felkod 53 på sin telefon om man lagat den hos er?
Nej det kan du inte. Felkod 53 kunde man få förut på sin iPhone om hemknappen blivit utbytt. Apple har dock åtgärdat detta problem så att man ska kunna byta ut hemknappen om den går sönder. Däremot går det aldrig att få igång fingeravtrycksläsaren (touch ID) efter att hemknappen blivit utbytt på telefonen. För att byta skärm på iPhone behöver hemknappen inte bytas ut. Efter ett skärmbyte ska touch ID alltid fungera.
Kan jag se ert lagersaldo på reservdelar online?
Nej, vi har inget lagersaldo online. Ibland händer det att vi får slut på någon reservdel i lager. Vill du vara helt säker på att vi har delar i lager för att reparera din trasiga mobil så rekommenderar vi att du ringer direkt till den serviceverkstaden som du vill laga din telefon hos innan du kommer in.
Jag har hört att man får välja olika mellan olika kvalitéer på skärmar hos er. Hur fungerar det?
Det stämmer för vanliga iPhone 6. Där erbjuder vi dig att välja mellan två olika sorters skärmar: Ersättningsskärm - 999:- Hela skärmen är tillverkad av icke-originaldelar, men ser ut och fungerar nästan precis som en original. Skärm med Original-LCD och Touch - 1390:- Bildskärmen (LCD:n) och även touchen är helt original men plastramen runt om och glaset är ersättningsdelar.   Här kan du läsa mer om skillnaderna
Vad är det för bokningsvillkor för hemservice?

Bokning och Pris


§ 1 Efter att en bokning har gjorts måste fältteknikern bekräfta bokningen för att den ska vara bindande.
§ 2 RUT-avdraget kan endast nyttjas av privatpersoner och får endast utföras i eller i nära anslutning till hemmet. Ej på arbetsplats, Café eller liknande.
§ 3 RUT-avdraget har ett maxtak på 25,000:- per person och år. Om Sandgren Electronics AB (hädanefter förkortat SEAB) får avslag på ansökan om avdrag för utförd reparation på grund av att kunden redan har utnyttjat hela sitt RUT-belopp har SEAB rätt att i efterhand fakturera kunden motsvarande belopp.
§ 4 Vill kunden avboka en bekräftad bokning måste fältteknikern meddelas senast två timmar innan avtalad tid annars utgår en serviceavgift på upp till 400:-.
§ 5 Om enheten är av en annan modell än angivet eller om den har ett fel som inte har blivit beskrivet i bokningen och som fältteknikern inte har möjlighet att reparera på plats (t.ex. fuktskada) har SEAB rätt att ta ut en serviceavgift på upp till 400:-. I den avgiften ingår att fältteknikern tar hand om telefonen och skickar in den till en av SEABs serviceverkstäder för felsökning om så önskas av kunden.
§ 6 Prislistorna på hemsidan gäller alltid, SEAB tar aldrig ut någon extra avgift förutom i fallen beskrivna i §4 och §5. Betalning sker i samband med reparationen och kan enbart betalas med swish eller kort. Ej kontant eller mot faktura. SEAB mailar alltid kvitto på reparationen.

Garantivillkor


§ 7 SEAB lämnar 6 månaders garanti på alla reparationer. Garantin gäller utbytta delar samt arbete. Garantin gäller inte om felet uppstår genom handhavandefel från kundens sida, t.ex. tapp- eller fuktskada.
§ 8 Garantin gäller inte om fältteknikern inte har haft möjlighet att testa telefonen vid reparationstillfället. Se därför till att ladda upp telefonen (om möjligt) samt ta fram skärmlåskoden inför en reparation.
§ 9.1 Om kunden vill göra anspråk på garantireparation av ett fel skall samma fälttekniker som utförde reparationen kontaktas för att boka in en ny tid.
9.2 SEAB försöker i så stor utsträckning som möjligt se till att samma tekniker åker hem till kunden så snabbt som möjligt men vi garanterar inte hemservice av garantiärenden.
9.3 Om fältteknikern inte har möjlighet att åtgärda felet inom de närmsta dagarna får du hjälp med att få hem ett förfrankerat vadderat kuvert som du kan skicka in enheten till någon av våra serviceverkstäder med på SEABs bekostnad.
§10 Om kunden och fältteknikern inte kan enas om ett fel ska räknas som en garantireparation eller inte kan kunden vända sig till kundservice@iphonereparation.se för en andra bedömning men i första hand skall ni lösa det med er fälttekniker.

Reparationen


§ 11 Reparationen kan bryta tillverkargarantin på din enhet.
§ 12 Reservdelar som inte är original kan komma att användas vid reparationen.
§ 13 För enheter som är vattentäta garanteras inte vattentätheten efter reparationen.
§ 14 All data är i regel kvar på enheten efter en reparation men SEAB tar inget ansvar för förlorad data.
§ 15 När vi byter ut en reservdel i din enhet har vi rätt att ta med den gamla reservdelen för återvinning.